Vägrestaurangerna har visat att de kan förnya sig – utbudet av hälsosam mat ökar nu snabbt

Arbetshälsoinstitutets projekt Unga förare kan! har utsett vinnarna i årets tävling för vägrestauranger som håller öppet dygnet runt. Vinnarna har genom sitt måltidsutbud och sin marknadsföring visat att de beaktar yrkesförarnas behov av mat som främjar arbetsförmågan och körhälsan. Vid valet av vinnare vägde man också in hur bra personalen lyckades föra fram olika vakenhetsfrämjande alternativ.

Vinnarna i tävlingen Hälsosam mat dygnet runt 2013 är:

• Teboil Kivihovi, Suomusjärvi – Öppet arbetsklimat och mångsidig dagsmeny.
  • ABC Knektbron, Esbo – Yrkesförarnas behov beaktas vid planeringen av menyer och nya maträtter
  • Jari-Pekka Koponen, Jorois – Bra produktinformation som hjälper kunderna att välja hälsosamma måltidsalternativ
  • Neste Motorest, Helsingfors Djurgården – Kundinriktad service och först med att erbjuda nattsoppa
  • Shell Helmisimpukka, Laukas Lievestuore – Liten och uppiggande träffpunkt där man också kan äta morgongröt

Årets tävling visar att allt fler bensinstationer också kan erbjuda sina kunder hälsosam mat.

– Många tror fortfarande att bensinstationer bara kan bjuda på snabbmat och sockermunkar, men årets tävling visar att situationen håller på att förändras. Denna positiva utveckling började redan under de två tidigare tävlingsåren 2010 och 2011 och ser ut att hålla i sig. Också nivåskillnaderna i utbudet håller på att minska, säger legitimerade dietisten och experten Susanna Kemppainen från Arbetshälsoinstitutet.

Många bensinstationer bjuder på nattsoppa och morgongröt

De vinnande vägrestaurangerna låg alla över genomsnittet i fråga om utbudet av hälsosamma alternativ och hur synligt man marknadsförde dem. Utbudet av hälsosamma alternativ hade ökat också på nattmenyn.

– De vinnande stationerna tar väl hand om sina kunder och månar om yrkesförarnas behov på ett föredömligt sätt. Vid mer än 40 procent av de utvärderade stationerna står morgongröten på spisen redan vid fyra–femtiden och under nattskiftet kan förarna stilla sin hunger med nykokt nattsoppa. År 2010 var det mindre än en tiondel av stationerna som kunde erbjuda sådana alternativ. Det här är en utveckling som vi kan vara mycket stolta över, säger projektets ledare, specialexpert Anne Salmi från Arbetshälsoinstitutet.

I dag har 83 procent av de utvärderade stationerna lätta måltidsalternativ på menyn. Annat var det för två år sedan. Då var det bara tre av fyra stationer som ens hade några planer på att börja erbjuda lättare måltidsalternativ.

Tävlingsdeltagarna drogs genom lottning så att man fick ett representativt urval av alla dygnet-runt-stationer i södra, västra, östra och norra Finland. De medverkande restaurangerna hör till distributionskedjorna ABC, Teboil, Neste Motorest, St1/Restel Shell Helmisimpukka eller drivs av självständiga bensinstationsföretagare som är medlemmar av Finlands Bensin- och Trafikservicehandlarförbund FBF rf. Bedömningen av bensinstationernas utbud utfördes av legitimerade dietister i juni 2013 och omfattade totalt 35 bensinstationer.

Projektet Unga förare kan! är ett 2-årigt projekt som finansieras av Europeiska Socialfonden (ESF).

Mer information:
expert Susanna Kemppainen, Arbetshälsoinstitutet, tfn 043 824 3390, susanna.kemppainen@ttl.fi
specialexpert Anne Salmi, Arbetshälsoinstitutet, tfn 043 824 1342, anne.salmi@ttl.fi
Teboil Kivihovi, Suomusjärvi: servicechef Ann-Mari Ahonen, tfn 040 568 3678, ann-mari.ahonen@delistrada.fi
Oy Teboil Ab, pr- och kommunikationschef Ulla Perasto, tfn 020 470 0209, ulla.perasto@teboil.fi