Korrekt smörjning för tvåtaktare
När sommaren närmar sig sjösätts båtarna och mopeder dyker upp på vägarna. Snöfria tider är högsäsong för många arbeten som kräver olika småmaskiner som motor- och röjsågar samt grästrimmers. I dessa maskiner är tvåtaktsmotorer vanliga, eftersom de har en relativt lätt och enkel konstruktion.
Den viktigaste skillnaden för användaren mellan två- och fyrtaktsmotorer är smörjmetoden. Fyrtaktsmotorer har separat motorolja som byts enligt serviceprogrammet. Det är viktigt att regelbundet kontrollera oljenivån. En fungerande motor kan förbruka lite olja. Däremot är en kraftig minskning av oljenivån ett tecken på något fel.
I en tvåtaktsmotor brinner oljan i motorn kontinuerligt tillsammans med bränslet när motorn är igång. Användaren måste därför se till att oljan fylls på regelbundet.
Färskoljesmörjning eller att blanda själv
Allt oftare doseras smörjolja i tvåtaktsmotorer med det så kallade färskoljesmörjningssystemet. Då tillsätts oljan i en separat tank och automatiken doserar oljan till motorn efter behov. Denna lösning används vanligtvis i mopeder och utombordsmotorer.
I mindre maskiner som motorsågar finns vanligtvis inte ett sådant system, utan oljan måste blandas med bensinen. Blandningsförhållandet är vanligtvis cirka två procent, men det är viktigt att kontrollera detta maskinspecifikt. För lite olja ökar motorns slitage och orsakar skaderisk. För mycket olja ökar å andra sidan rökning och smutsbildning i motorn. På Teboil-servicestationer finns även småmaskinbensin tillgänglig, som redan innehåller tvåtaktsolja.
Oils and engines are evolving
Tvåtaktsmotorer har större avgasutsläpp än fyrtaktsmotorer. Detta beror delvis på motorns arbetsmetod, där en liten mängd oförbränt bränsle når avgasröret. Avgasutsläppen ökar också eftersom oljan som används för smörjning brinner i motorn. Dock minskar utsläppen med ökad användning av katalysatorer och bränsleinsprutning.
Också valet av tvåtaktsolja kan påverka utsläppen. Just därför har vi lanserat den nya Teboil 2T Power Mix-oljan på marknaden. Det är en modern halvsyntetisk olja som erbjuder bättre egenskaper på många sätt än traditionell mineralbaserad tvåtaktsolja. Förutom att 2T Power Mix skyddar motorn mot slitage och korrosion brinner den också renare. En ren motor behåller sin effektivitet och tillförlitlighet när sot inte stör tändstiftets och kolvarnas funktion. Dessutom behåller katalysatorn sin funktion bättre.
Förutom den nya halvsyntetiska 2T Power Mixen har vi också fullsyntetiska 2T Bike och 2T Snow oljor i vårt sortiment, som också passar för tvåtaktsmotorer med katalysator. Dessa fullsyntetiska oljor är fortfarande det bästa valet speciellt för tungt belastade och högpresterande tvåtaktsmotorer.
Outboard engine requires different oil than a chainsaw.
Frågor om smörjmedelsrådgivning kommer ganska ofta om skillnaderna mellan olika tvåtaktsoljor. Den mest betydande specialfallet för tvåtaktsmotorer är utombordsmotorer. I dessa motorer kyls motorn med vatten som sugits upp från vattnet, vilket håller motorns driftstemperatur relativt låg. Därför måste oljan utformas så att den brinner utan att aska vid låga temperaturer. Teboil 2T Special Outboard är speciellt avsedd för tvåtakts utombordsmotorer.
En annan typisk tillämpning med specifika krav är tvåtakts snöskotrar som används även i kalla temperaturer. Dessa skotrar har ofta ett färskoljesmörjningssystem som kräver tillräcklig viskositet för att fungera korrekt. Teboil 2T Snow-olja är utformad för att flöda bra även i kalla temperaturer. Den kan användas i andra tvåtaktsfordon också, året runt.
Take care of maintenance
Underhållsbehovet för tvåtaktsmotorer är ganska lågt, men inte helt obefintligt. Många underhållsåtgärder kan också utföras själv och ofta finns instruktioner för grundläggande underhåll i enhetens bruksanvisning.
Tändstiftets skick bör hållas i skick genom att byta ut det enligt motorfabrikantens anvisningar. För att motorn ska fungera effektivt är det också väsentligt att se till att den får ren luft, vilket säkerställs genom att hålla luftfiltret rent. Tvåtaktsmotorer saknar faktisk motorolja, så det behöver inte bytas ut. I många enheter finns det dock växellådsolja som bör bytas enligt tillverkarens angivna serviceprogram. Motorns funktion påverkas också ofta väsentligt av gasreglage och kablar, vars korrekta smörjning håller funktionen precis.
Med relativt lite underhåll - och användning av lämplig tvåtaktsolja - är tvåtaktsmotorer pålitliga och hållbara kraftkällor för många ändamål.