Valmistaudu talveen

Suomalaiset talviolosuhteet asettavat koneet ja laitteet koetukselle. Kova pakkanen haastaa voiteluöljyjen, polttoaineen sekä akun ominaisuudet. Pimeillä syys- ja talvikeleillä on tärkeää, että valot toimivat ja tuulilasi on puhdas. Polttimoiden ja pyyhkijänsulkien kunto onkin syytä tarkastaa hyvän sään aikana. Lisäksi lasinpesunestesäiliöön on kaadettava pakkasen kestävää pesuainetta. Liukkaisiin teihin kannattaa varautua vaihtamalla ajoissa talvirenkaat. Näin automatka jatkuu turvallisesti myös vaativammissa ajo-olosuhteissa.

Ennakoiva huolto ehkäisee tehokkaasti talvikauden teknisiä ongelmia. Aikaisemmin oli hyvin tavallista, että autoihin tehtiin öljynvaihtohuollot syksyllä ja keväällä. Talvikausi ajettiin juoksevammalla öljyllä ja kesällä taas vaihdettiin paksumpi öljy. Nykypäivänä tämäntyyppinen kausivaihto on jo melko harvinaista, sillä uudenaikaiset öljyt voitelevat luotettavasti ympäri vuoden kovissa pakkasissa ja kuumilla kesäkeleillä ajettaessa.

Vaihda öljyt ajallaan

Nykyautoissa öljynvaihtovälit ovat pidentyneet ja tavallisesti vaihto tehdään autonvalmistajan määrittämän ajokilometrimäärän täyttyessä. Öljy kannattaa vaihtaa vuosittain, vaikka öljynvaihdon kilometrimääräinen raja ei tulisikaan täyteen vuoden aikana. Öljyn vanhenee ja sen ominaisuudet heikkenevät, vaikka autolla ei ajettaisikaan paljon.

Usein ajatellaan, että moottori on kevyellä kuormituksella kun ajetaan lyhyitä matkoja ja pienillä nopeuksilla. Moottoriöljyn kannalta tällainen käyttö on kuitenkin erityisen kuormittavaa. Lyhytkestoisilla matkoilla moottori vuoroin lämpenee lyhytaikaisesti ja sitten taas jäähtyy, jolloin moottoriin kertyy kondensiovettä. Ilmiö korostuu kosteilla ja kylmillä keleillä.  

Öljyn kannalta olisi suotuisaa, että autolla ajettaisiin säännöllisesti myös pidempiä matkoja, jolloin moottori ja öljy kuumenevat kunnolla ja öljyn joukkoon mahdollisesti päässyt vesi pääsee haihtumaan.

Lyhyttä matkaa ajettaessa myös kylmäkäynnistyksiä kertyy suhteellisen paljon. Siksi autoon kannattaa valita öljy, jolla on hyvät kylmäominaisuudet. Silloin moottori saa moitteetonta voitelua heti käynnistyksestä lähtien. 

Kylmäkäynnistysten yhteydessä moottori käy rikkaammalla seoksella, jolloin osa polttoaineesta saattaa päätyä palamattomana moottoriöljyn sekaan, eli tapahtuu niin sanottu polttoainelaimentuminen. Polttoainelaimentuma pienentää öljyn viskositeettia ja heikentää moottoriöljyn voitelukykyä. Dieselmoottorissa tätä ilmiötä voi aiheuttaa myös hiukkassuodattimen regeneroinnissa käytettävä jälkiruiskutus. Polttoainelaimentumaa ja sen aiheuttamia haittoja voi ehkäistä ajamalla toisinaan pidempiä matkoja sekä suorittamalla öljynvaihtohuollot säännöllisesti.

Tarkkaile öljypinnan tasoa

Yhä harvemmat autoilijat tekevät itse autojensa huoltoja. Öljynvaihtovälin aikana öljyn pinnan tasoa on hyvä tarkkailla säännöllisesti ja tämä tarkistus olisi jokaisen autoilijan syytä hallita. Yleisimmin autoissa on edelleen mittatikku, jonka avulla öljyn tason voi tarkastaa. Hyvin tyypillisesti mittatikun ylä- ja alarajan väli on litran verran. Joissain autoissa öljymäärä tarkastetaan ajotietokoneen välityksellä sähköisesti.

Öljyä kannattaa lisätä, jos pinta on pudonnut alle puolen välin. Pieni moottoriöljyn kulutus on normaalia, mutta suurentunut kulutus on merkki viasta tai vuodosta.

Litran kokoinen öljypullo on näppärä pitää aina mukana autossa. Oikean öljyn valitsemista käsittelin edellisessä kirjoituksessani Valinnan vaikeutta vai helppoutta.

Jäähdytinneste suojaa myös korroosiolta

Talven lähestyessä on syytä varmistaa myös jäähdytysjärjestelmässä kiertävän nesteen kunto. Ennen auton moottoriin kaatamista jäähdytinneste laimennetaan suhteessa 50 % vettä ja 50 % jäähdytinnestettä. Tällä seossuhteella saadaan hyvät lämmönsiirto- ja pakkasenkesto-ominaisuudet.

Talvella jäähdytinnesteen keskeinen tehtävä on estää jäätyminen. Nesteen pakkaskestävyys onkin syytä mitata säännöllisesti huollon yhteydessä. Mittauksen voi tehdä joko ominaispainomittarilla tai refraktometrillä.

Vaikka pakkaskestävyys olisi kunnossa, jäähdytinneste on syytä vaihtaa säännöllisesti. Jäätymiseltä estämisen lisäksi jäähdytinneste suojaa moottoria korroosiolta ja ehkäisee haitallisten saostumien muodostumista. Oikea vaihtoväli riippuu ajoneuvosta ja käytettävästä nesteestä. Niin sanotuilla long life -nesteillä vaihtoväli on tyypillisesti useampia vuosia.

Jäähdytinnestettä ei kunnossa olevassa moottorissa pidä juurikaan kulua. Nesteen määrä on usein helposti havaittavissa katsomalla paisuntasäiliötä, joka on tyypillisesti valmistettu läpikuultavasta muovista ja varustettu ylä- ja alarajamerkein. Korkkia ei siis tavallisesti ole tarpeen avata. Jos pinta on vajonnut, jäähdytinnestettä voi lisätä täyttökorkista. Korkin avaaminen kuumasta moottorista aiheuttaa kuuman höyryn purkauksen. Ole siis erittäin varovainen ja suojaa kätesi, jos päädyt avaamaan korkin.

Tee itse tai käytä ammattilaista apuna

Edellä kuvatut huolto- ja tarkastustoimenpiteet on mahdollista tehdä myös itse. Auton käyttöohjekirjasta löytyy yleensä ohjeet, joihin on syytä tutustua ennen työn aloittamista. Jos kuitenkin tunnet epävarmuutta osaamisestasi, muut kiireet painavat päälle tai kylmällä ja pimeällä pihalla touhuaminen ei houkuta, voit aina kääntyä palvelevan ammattilaisen puoleen. Teboil-verkostossa on useita huolto- ja korjaamopalveluita tarjoavia toimipisteitä, jotka mielellään varmistavat autosi talvikunnon. Homma hoituu ja voit samalla vaikka nauttia huoltoaseman kahvilan tarjonnasta!